Přestože o XNA Frameworku již relativně dlouho v rámci Microsoft Student Partner programu přednáším, až v posledních dnech jsem měl příležitost vyzkoušet, jak věci napsané v XNA běhají na XBoxu. Buď jsem měl XBox a neměl jsem XNA Creators Club Subscription, které je pro spouštění her potřeba, nebo jsem měl předplatné, ale zase ne ten XBox. Teď se sešlo dohromady obojí, takže jsem se konečně ujistil, že XNA funguje velmi pěkně jak na PC, tak i na konzoli.
K čemu jsou XNA Creators Club Community Games?
Před nedávnem Microsoft rozjel službu XNA Creators Club. Zájemci o programování her na XBox si koupí předplatné (za 99$ na rok nebo za 49$ na 4 měsíce) a mohou díky němu publikovat své hry na portálu http://creators.xna.com. Pokud hra bude mít úspěch a komunita ji schválí, bude tato hra distribuována na portál XBox Live, kde si ji budou moci uživatelé přímo z konzolí XBox stáhnout a hrát. Navíc ji můžete nabízet ke koupi za body a když si ji uživatelé budou kupovat, vyplatí Vám Microsoft 70% ze zisku (zbytek si nechá na režii s distribucí atd.).
Přestože XNA je na Windows spíše okrajovější záležitostí (stále na větší hry dominuje DirectX a menší se píší v bůhvíčem, XNA na velké hry není a nikdy nebylo určeno), na XBox 360 to dostává úplně nový rozměr. Velké hry jsou dost drahé a člověk na ně stejně nemá čas (takový Oblivion je, přestože už je starší, naprosto ultimátní zážitek s pěkně propracovaným světem a příběhem, není problém u něj strávit 500 hodin, ale kdo si to může dovolit).
Napsat v XNA jednodušší hříčku nedá moc práce, máte z toho peníze, a lidé ji budou hrát, protože bude velmi pravděpodobně jednoduchá, snadno ovladatelná, a krásně vyplní 20 minut, kdy čekáte na něco a nemá cenu začít nic dělat.
Škoda, že tato služba není zatím dostupná v České republice, ale mám sto chutí najít si trochu čas a napsat pro XBox 360 pár her. Napadá mě jedna, kterou bych si strašně rád zahrál – bývala velmi populární za éry MS-DOSu. Určitě ji znáte taky, byly tam tanky, které po sobě střílely – něco jako Worms, ale kupovaly se tam zbraně a štíty. Jmenovala se myslím Scorched Earth. Kolik hodin jsme u toho strávili těžko spočítat, a na XBoxu jsem ji neviděl.