Před pár měsíci jsem psal o tom, jak si nemůžu vybrat auto. Od té doby jsem navštívil dva autosalony a poctivě jsem si sedl do každého auta, do kterého to šlo a které mě alespoň trochu zaujalo. Původně jsem měl “vybraný” Fiat Freemont, což je předělaný Dodge Journey, líbil se mi hlavně kvůli “americkému vzhledu” a velikosti. Pak jsem ale navštívil pobočku Citroënu a zakoukal se do modelu C5. A protože mi nabídli velmi dobrou cenu, objednal jsem ho.
Dlouhé čekání
Paní původně tvrdila, že to trvá 4 až 6 týdnů a že auto bude k převzetí na konci září. V okamžiku, kdy nám paní zavolala, že příští týden ho přivezou, jsem se pochopitelně už začal těšit, ale tak nějak se ukázalo, že informační systém v Citroënu jim ukazuje kraviny. Pochopitelně jsme jim nabídli, že jim napíšeme lepší. Každopádně podle něj mělo být auto již k převzetí, ale po telefonickém ověření zatím ještě nebylo ani ve výrobě. Pak mi zase volali, že ho omylem poslali do Brna a mě místo černé verze s automatem poslali nějakou červenou s manuálem. Bezva.
No nakonec ho přivezli, bylo to skoro v půlce října. První den, když jsme si ho šli prohlédnout, ještě prý neměl nahraný firmware, takže nešlo ani nastartovat, odemknout šly jen dveře u řidiče atd. Během pár dní jsem si ho odvezl, i když ještě s dočasnou značkou, než dorazí techničák.
Mimochodem vycouvat z autosalonu byl porod, vzhledem k tomu, že vjezdové dveře byly asi o 10cm širší než to auto a hned za nimi se muselo zatočit, protože tam nebylo moc místa. Ale zvládl jsem to bez úhony.
Nakonec jsem vzal 2l v naftě s výkonem 120 kW, s automatem a skoro nejvyšší výbavou – nejsou tam akorát parkovací čidla a kamera. Za to jsem ale celkem rád, protože jednak parkovat umím, a navíc nevěřím, že neexistuje sloupek nebo věc, kterou by čidla přehlédla, a jak se na to člověk naučí spoléhat…
Jak to jezdí
Nejsem automobilový recenzent a moc aut jsem za život nevystřídal, rozhodně nesrovnávám C5 s jinými modely. Jen pár postřehů pro ty, kteří se mě na to ptali.
Asi nejvýznamnější věcí je hydraulický podvozek – D1 je s ním i snesitelná a dá se jet i v pravém pruhu, drncání sice cítit je, ale řádově menší než u jiných aut, se kterými jsem jel. Sedadla jsou velmi pohodlná a ani po několikahodinové jízdě mě nebolí záda, za krkem atd. Na dlouhé cesty to je ideální.
Automatická převodovka je šíleně návyková věc a v C5 ji mají zvládnutou velmi dobře. Řadí stejně jako bych řadil s manuálem, na D1 ani v nejprudších kopcích nemusí přeřazovat na pětku, čehož jsem se trochu bál, při předjíždění reaguje velmi rychle.
Jediná věc je trochu nezvyklá – když jedete ve městě a najednou musíte skoro zastavit třeba kvůli někomu, kdo odbočuje, tak po šlápnutí na plyn chvíli (cca sekundu) trvá, než převodovka najde ten správný stupeň (2 nebo 3), aby se mohla rozjet. Ale s manuálem by to člověku taky chvilku trvalo, než přeřadí, je to jen nezvyk, protože jinak automat řadí hned a tah má i při přeřazování.
Vestavěná navigace je použitelná – neumí sice čísla popisná ve všech městech (jen v těch důležitějších), ale zase má RDS/TMC, které mě už párkrát zachránilo od čekání v koloně a nabídlo alternativní trasu. Jen jednou TMC hlásilo kolonu a žádná tam nebyla, jinak to víceméně ukazuje správně. Jediné, co mi trochu vadí, je, že nemá dotykový displej. Databáze POI je celkem aktuální, našlo mi to nejbližší supermarket, restauraci, benzínku i poštu v okolí.
Bluetooth handsfree je taky celkem návyková věc - často se přistihnu, že některé telefonáty cíleně vyřizuji když jedu v autě a nudím se na dálnici.
Co mě hodně překvapilo, je spotřeba. Ze svého předchozího auta, které mělo poloviční výkon, jsem byl zvyklý na 7l benzínu na 100km, tady jsem čekal stejně nebo trochu víc, přeci jen je to větší a silnější motor, a ještě automat to trochu zhorší. Dopadlo to tak, že při courání po městě mám průměr 7,5 l a při dálkových jízdách si to vezme kolem 6 l. Když naberu plnou a jedu chvíli po dálnici s tempomatem na tachometrových 138 km/h (což je reálně 130 km/h), tak mi to píše na 70l nádrž dojezd přes 1160 km. Po okreskách bych se pod 6 l dostal určitě a po pár tisících km to ještě klesne, až se motor pořádně zajede.
Když jsme vozili pití na letošní MS Fest, příjemně mě překvapila i kapacita kufru (na to, že to je sedan). A při nakládání balíků PETek bylo slyšet, jak hydraulika přizvedává zadní kola, přeci jen to bylo 400 kg váhy navíc.
Celkově jsem moc spokojen, auto splňuje všechny mé požadavky a s automatem se jezdí velmi pohodlně. Škoda, že hned po dvou týdnech ježdění mi to nějaký ťulpas u práce vepředu odřel.