Druhá vlna
První díl článku najdete tady.
Koncem července jsem se pokusil vyvolat další vlnu zájmu. Došlo mi, že další propagace opravdu bude potřeba a také to bude chtít vyladit všechny drobné chyby. Zjednodušil jsem popisy hry na webech, aby tam bylo co nejméně textu. Upravil jsem webové stránky do přehlednější formy. Díky Saijovi se mi podařilo dostat příspěvek o hře na fórum XDA developers (nováčci tam nemůžou vkládat odkazy). Hra byla následně dokonce zalinkovaná na hlavní stránce XDA, což byla pro mě obrovská radost :) Špičková návštěvnost na webu hexalines.com tím stoupla na 225 lidí za den. Ohlasy na hru byly opět poměrně kladné.
Co jsem původně také podcenil, že u demoverze vlastně nikde nebylo napsáno, v čem je omezená a ani sama nijak pořádně neupozorňovala na výhody plné verze. Udělal jsem tedy update, kde při každém spuštění nové hry (kromě úplně prvního) a při každém jejím vypínání vyskakovalo oranžové okýnko propagující plnou verzi a web hexalines.com. To se kupodivu zalíbilo i webům jako PocketGear a Handango, prakticky okamžitě mě začali propagovat na jejich úvodních stránkách apod. PocketGear jsem také přes mail zkusil poprosit, aby moji hru zahrnuli do některých z příštích propagačních mailů jako “Featured App”. To se také stalo – a prodeje byly opět o něco větší.
Mimochodem, pod obchod PocketGear spadaly i prodejní kanály T-Com (aplikace pro zákazníky německého T-Mobile), webů Mobile2day.de a Smartphone.net, přes MobiHand jsem pokrýval například i velký portál Softpedia.com. Takže koncem léta byly HexaLines nabízeny prakticky na všech obchodech, kromě oficiálního Marketplace.
Jenže prodeje prostě byly malé. To jsem si už ale nemohl brát za vinu, naopak HexaLines pořád stoupaly ve všech žebříčcích nahoru. Na PocketGear jsem se stal 4. nejprodávanějším titulem mezi všemi aplikacemi pro Windows Mobile, překonal jsem i SPB Mobile Shell 3.5 (mimochodem, k tomu stačilo pouze 22 prodaných her ve dvou týdnech). Na Handango jsem se v kategorii hry dostal na 49. místo z celkového počtu 2973 her, stačilo k tomu kupodivu pouze 9 prodejů. Očividně byl tedy trh malý, přes tyto portály lidé aplikace téměř nenakupovali. Buď si je asi stahovali z oficiálního Marketplace, kupovali přímo ze stránek autorů, nebo prostě kradli z warezu… Velký podíl na tom měla určitě nepřívětivost těchto portálů. I pro stažení demoverze byla potřeba registrace, neexistovala žádná mobilní aplikace na procházení kategorií apod. S tím jsem ale nemohl moc dělat. Řešením by možná bylo obejít tento mezičlánek a rozjet si nějakou platební bránu např. přes PayPal na vlastním webu, do toho jsem se ale nechtěl pouštět.
HexaLines “free”
Na další skvělý nápad, jak to více rozjet, přišel koncem prázdnin Tomáš ‘Scotty’ Kápl. Mimochodem, to byl první člověk, který nejspíš Hexíky dohrál celé až do konce (všechny achievementy) :) Uvědomili jsme si, že stále ještě existuje mnoho portálů zabývajících se free hrami. Přebudoval jsem tedy znovu demoverzi, funkčnost zůstala prakticky stejná, jen jsem zaměnil nápisy “demo” za “free” a ještě trochu zvednul otravovací faktor (já vím, byl to v podstatě naprosto jasný nagware, ne freeware, ale chtěl jsem to zkusit). Hru jsem nahrál především na freewarepocketPC.net, kde dosáhla přes 9 tisíc stažení. Návštěvnost na hexalines.com znovu stoupla na 215 za den a prakticky celý následující měsíc se držela na 30-40 lidech. Prodejnost se také vrátila k původním hodnotám. I na tomto webu obdržela několik pozitivních hodnocení, i když nad některými komentářemi jsem se docela pobavil, např. “WTF was the developer thinking when he wrote this strange game? nonsense..”
Ale také už jsem doufal, že už hru nebudu muset víc znovu předělávat. Proces vytváření CAB archivů (balíčků pro instalaci přímo ze zařízení) a následných MSI installerů (pro instalaci z počítače) byl docela utrpení. Záviděl jsem velkým firmám, které na to už měly nástroje. Aby hra měla správnou ikonku ve správné složce, nemlátily se spolu free a plná verze, fungovala možnost update na novou verzi – to vždy dalo půl dne ladění a zkoušení.
Facebook a Twitter
Také jsem konečně dokončil pořádný trailer ke hře (před tím jsem jen spoléhal na natočené recenze), na stránku hry jsem doplnil ohlasy lidí, trochu jsem ji ještě upravil. Více jsem tam zvýraznil ikonku Facebookové fan stránky. Ta se stala jakýmsi kanálem pro zpětnou vazbu, zodpovídal jsem tam několik dotazů. Postupně získala nějakých 69 fanoušků, což tedy nebylo mnoho. Každý týden se tam ale i dnes stále generuje nějaká aktivita, až hru budu např. rozšiřovat nebo uvádět na jiné platformy, určitě tuto stránku ještě využiju.
O Twitter účtu jsem také doufal, že se více rozjede (kontaktoval jsem z něj několik redaktorů webů, několik mých příspěvků bylo retweetováno), získal jsem za celou dobu ale také jen nějakých 43 followerů. Co jsem si ale hlídal, přidal jsem si do svého iGoogle panel s RSS hledáním výrazu “HexaLines”, abych viděl, pokud se někde něco šustne. Na případné Twitter zprávy jsem potom odpovídal.
Oficiální Marketplace
Koncem podzimu 2010 se mi konečně naskytla možnost dostat se do oficiálního Microsoft Marketplace. Chtěl bych ještě jednou velice poděkovat Tomášovi Petříčkovi, který nám umožnil z Anglie aktivovat si zahraniční účet. Bylo to pro nás výhodné ze dvou důvodů. Už jsme v té době tušili, že pro odemčení vývojářského telefonu s Windows Phone 7 bude potřeba aktivní účet. A že pokud bychom chtěli využít studentský účet přes DreamSpark (abychom nemuseli platit roční poplatek 99 USD), museli bychom mít už nějakou aplikaci hotovou. Hodily se nám tedy HexaLines.
Odbočka: abych to rozvedl, v tomto případě to opravdu zní tak trochu jako Hlava 22, ale bohužel je to (zatím) pravda. Studentský účet na App Hubu funguje tak, že je plně aktivován až tehdy, pokud dojde k ověření společností GeoTrust. Potom si už může programátor odemknout WP7 zařízení pro vývoj a ladit na něm (jinak si musí vystačit s emulátorem). Jediným problémem je, že k ověření účtu dochází až tehdy, když nahráváte hotovou aplikaci ke schválení… Zatím to vypadá, že s příchodem Marketplace do ČR (už brzy!) to asi nebude o moc jiné. Uvidíme, necháme se překvapit, třeba se na tom ještě něco změní.
Jen dodám, že u plného vývojářského účtu k ověření dochází už rovnou po zaplacení těch 99 USD, tam tento problém nenastává. A že pokud už máte Windows Phone 7 telefon (mimochodem, teď je nejlepší doba si ho koupit!) a chtěli byste ho už teď odemknout pro vývoj (bez nutnosti zařizování vývojářského účtu), český Microsoft toto odblokování umožňuje, stačí si to jen dohodnout a zastavit se tam (provede se to na počkání).
Ověření našeho účtu trvalo asi měsíc, bylo tam potřeba dělat plno opičáren, jako posílání ofocené občanky nebo pasu, odeslání vyplněného daňového formuláře typu W-8 do USA apod. Naštěstí se nám to ale všechno podařilo (nyní by už měli mít i ten W-8 formulář) a 11. února 2011 jsem měl tu možnost úspěšně odklepnout jedno z nejkrásnějších dialogových oken :)
Oficiální Marketplace pro Windows Mobile nefungoval celosvětově, hru jsme mohli nabízet jen na několika trzích, konkrétně v USA, GB, Austrálii a Kanadě. Pro Německo, Španělsko nebo Francii by musela být aplikace lokalizovaná do němčiny apod. Jen německý popis na webu nestačil, kontrolovali obsah aplikace zvlášť. V dalších trzích oficiální Marketplace ještě nebyl dostupný, jen pro stahování free verze (tu si můžete stále najít a stáhnout i ze zařízení s nastavenou češtinou).
Jinak se zde hra prodávala poměrně dobře, přes Marketplace se prodala minimálně polovina všech kopií HexaLines. Věřím, že kdyby hra byla dostupná přes Market hned na začátku, když vyšly všechny recenze, když se hra objevila na XDAdev apod., prodeje by byly úplně jiné, věřím, že i násobně větší. V únoru 2011 už totiž o Windows Mobile hře nikdo nechtěl ani napsat, redaktoři mě buď ignorovali úplně, nebo mě odkázali na jejich nový web o WP7 hrách, s tím, že Windows Mobile už nikoho nezajímá a nikdo ho neřeší.
K tomu musím zmínit ještě jednu věc, protože Microsoft se sám aktivně snažil zakopat Windows Mobile, kdysi velice úspěšné, co nejhlouběji pod zem. Když jsem chtěl nahrávat aplikaci do Marketplace, věděl jsem, že musím splnit určité požadavky, aby aplikace prošla schválením. Jenže starý portál o Windows Mobile byl bez náhrady zrušen, nešlo se nijak dostat ani k důležitým PDF s popisem požadavků. Aby v tom byl ještě větší zmatek, veškeré WM záležitosti se začaly nazývat Windows Phone, občas za to bylo přidáno jen “6.x”.
V požadavcích pro WM 6.5 byla například vyžadována ikonka aplikace ve speciálním formátu (bylo potřeba dát ji do PNG, při instalaci se postarat o uložení do zařízení a o zápis informací do registru). Tyto požadavky už ale prakticky nebyly nikde dohledatelné.
S Windows Phone 7 to už bude předpokládám pohodlnější, tam ten webový systém už změnili. Ono já nerad haním, ale pokud ten systém pro nahrávání aplikací pro WM např. víc jak měsíc neukazoval počty stažení, při zadávání údajů náhodně padal, musely se tam dělat workaroundy ve stylu, že se měla vyplnit jiná kategorie, aby vás to pustilo na další krok – a pak jste ji měli zase změnit zpátky… A bylo to brané jaké známé chyby, které se už opravovat nebudou? Už bylo vidět, že se o Windows Mobile prostě nezajímá ani Microsoft. No, užil jsem si s tím dost legrace :)
V dalším článku s k tomuto tématu ale ještě jednou vrátím a popíšu i další zajímavé záležitosti.
Pokračování článku najdete tady.