XNA je úžasná technologie určená pro snadný a rychlý vývoj her. Má velkou řadu výhod – můžete psát v .NETu, díky čemuž sice s drobnou, ale ne nijak závratnou, ztrátou výkonu můžete psát daleko rychleji a s menším množstvím chyb, můžete udělat hry pro více platforem – Windows, XBox 360 nebo Zune, a navíc je pro tuto technologii velmi kvalitní vývojové prostředí. Předpokládám, že většina z vás o XNA slyšela, pokud ne, můžete to napravit podíváním se na záznam mé přednášky o XNA z Microsoft Festu 2008.
Protože jsem si nedávno pořídil telefon s Windows Mobile (před tím jsem měl několik PDA, ale z nich se nedalo volat), docela rád bych jej využíval co nejlépe a občas si pro něj i něco napsal. Vyvíjet něco pro Windows Mobile není zas až takový problém – Microsoft má .NET Compact Framework, díky němuž není problém napsat spoustu různých aplikací – pěkná je třeba podpora SQL Server Compact pro jednoduché databázové aplikace v PDA pro pracovníky v terénu.
Spousta lidí si sice myslí, že Windows Mobile už má odzvoněno a že daleko lepší je iPhone, já toho názoru nejsem. Tedy pokud se do roka Microsoft nevzpamatuje a nezačne něco dělat. Co se týče uživatelského rozhraní, pro běžné uživatele je to iPhonové lepší – je grafické, jsou tam různá hejbátka a je to velmi jednoduché na použití. Windows Mobile jsou složitější, i když na mém HTC Touch Pro to není s prostředím TouchFlo 3D i přes jeho pár much o moc horší. Celý telefon se dá ovládat prsty a nepotřebujete stylus ani v systémových nabídkách. To, že Windows Mobile se bez stylusu nedá ovládat, je naprostý nesmysl.
Platformě Windows Mobile chybí hlavně pořádná technologie pro vývoj her. Dnešní zařízení mají výkonu i operační paměti dost na to, aby se na nich daly hrát hry. Korporátní sféru a její požadavky má Microsoft na Windows Mobile podchycenou bezkonkurenčně, tam se o ně nebojím – bezproblémová synchronizace s Exchange je velmi důležitá věc, pokud potřebujete telefon na práci. Problém je v běžných uživatelích – ti si chtějí hrát. Na Windows Mobile existuje spousta her, ale většina z nich je letitých a s otřesnou grafikou.
Další věc, která Windows Mobile chybí, je centralizované místo, ze kterého si můžete nakoupit a postahovat aplikace, na tom ale Microsoft už usilovně pracuje. Nechápu ale, proč pro mobilní zařízení není už dávno XNA, když může být pro Zune. Tím by se přitáhlo mnoho vývojářů a s rostoucím počtem vývojářů roste počet aplikací a konkurence. Kdyby se navíc udělalo něco jako XBox Live Community Games, což ve stručnosti znamená, že si koupíte roční předplatné za 99$ a můžete vyvíjet hry, které Microsoft distribuuje do online marketplace, kde si je uživatelé kupují a vy získáváte 70% zisku, myslím, že by se počet dobrých her pro Windows Mobile rychle zvýšil.
Ono s vývojem her na Windows Mobile je totiž docela problém – je tam sice mobilní DirectX, který můžete využívat z .NETu a který na dnešních zařízeních jede docela rychle, ale málo kdo s tím umí, ukázkových příkladů také není právě moc a není to právě jednoduché. O programování her v C++ přes Game API ani nemluvím, to už je pro opravdové experty. Přijde mi vůbec, že většina aplikací pro Windows Mobile je zprasených a zasekaných, ten systém je dost rychlý a upočítá ledacos. Myslím si, že je nejvyšší čas, aby Microsoft začal implementovat XNA pro Windows Mobile, aby to nedopadlo jako s IE7, který přišel o 3 roky později než by bylo záhodno a dnes všechno válcuje Firefox, který je lepší než IE, protože je otevřený, svobodný a cokoliv od Microsoftu je špatné, monopolistické, uzavřené a fuj.