Tipy pro zvýšení prodeje Windows Phone aplikací

Miroslav Holec       24.10.2013       Windows Phone       11131 zobrazení

Když jsem začínal v únoru 2012 vyvíjet mobilní aplikace pro Windows Phone, šel jsem do toho s tím, že "možná to Microsoftu vyjde a možná mi to něco přinese". Uteklo 6 měsíců a já jsem vývoj pro Windows Phone zabalil s tím, že všechno okolo WP vypadá černě. Dneska mi aplikace napsaná za 4 večery v dubnu 2012 vydělává přes 30 dolarů týdně. Největší chyba, kterou jsem udělal je, že jsem 9 měsíců nad WP zlomil hůl.

Metro UI

Od vydání první verze Windows Phone se hodně změnilo. Ještě před rokem se přední vývojáři vztekali, když Nokia s Microsoftem lákala Androidisty na platformu WP a ti produkovali řekněme non-metro UI aplikace. Průšvih nebyl v tom, že nebyly metro. Průšvih byl marketing N+M, který v podstatě nutil vývojáře produkovat nekvalitní aplikace. Strategie se naštěstí změnila, budiž soutěž Vývojářům okna dokořán dobrým příkladem.

Uživatelé (ti běžní) na Metro stylu zdaleka nelpějí. Abych byl přesnější, uživatelé vyžadují konzistenci, smysluplnost a intuitivnost, která z metro UI vychází. Pro pochopení filosofie je ideální podívat se na aplikace Twitter nebo Foursquare a jiné. Aby uživatelé Vaší aplikaci zbožňovali a případně za ní dali jedinou korunu, musíte dát aplikaci osobitý styl a ten teprve přizpůsobit Metru. Považuju to za klíč k úspěchu, proto se rozepíšu o několika bodech týkajících se ryze designu:

Typografii tvoří jedno písmo

Na Windows Phone existuje jediné písmo - Segoe WP. Nemá smysl snažit se odlišit. Typografie je základním kamenem, který můžete porušit snad jedině v případě loga.

Všechno hranaté

Může to znít jako svazující pravidlo ale všechny prvky aplikace by měly být hranaté. Dlaždice, položky seznamů, profilové fotografie, náhledy fotek… snad všechno. Žádné zaoblené rohy, žádné kulaté náhledy fotografií jako na iOS. Pokud už je něco kulaté, musí to být estetické a musí být zatraceně dobrý důvod aby to tak bylo. Samosebou nenabádám nikoho k tomu, aby generoval hranaté koláčové grafy :-D Například počet nových příběhů u aplikace Facebook je dobrá ukázka výjimky, která má smysl.

Žádné přechody

Další jednoduché pravidlo je založené na tvorbě jednobarevných pozadí. Žádné androidistické přechody nebo omalovánky nemají smysl. A je to dobře, protože většina pozadí s přechodem bývá rušivých a většinou nečistých (jsou vidět složky přechodu). Moje aplikace BMI Plus z února 2012 je dobrou ukázkou jak to nemá vypadat. Opravím ji, slibuju.

AppBar

AppBar přichycený na dolní části aplikace je podle mě naprosto nezbytný. Občas narážím na aplikace, které ho nemají - a chybí mi tam. V tomto ohledu mi přijde, že by se dala řešit lépe i oficiální aplikace pro Facebook. Postranní odkazy by mohly být nahrazeny panoramatickou stránkou a odkazy uprostřed (lidé, zprávy..) by mohly být právě dole v AppBaru.

Ikonky doporučuju ponechat standardní nebo redesignovat výchozí. Vyhledávání reprezentuje vždy lupa a nevidím jediný důvod proč by to mělo být jinak. Všechny ikonky by měly mít jedinou barvu. Uživatel by neměl mít potřebu zbytečně odkrývat dolní lištu jen proto, aby zjistil, že vyhledávání je reprezentováno dalekohledem :)

Osobitý design

Každá aplikace by měla mít osobitý design. Windows Phone umožňuje změnu barevných prvků aplikace podle schématu systému. Z mého pohledu je to často špatně pochopeno a nebudeme si nalhávat… nejlépe vypadají aplikace, které barvu schématu ignorují. Vývojář tak místo původního záměru Microsoftu neobarvuje aplikaci dle schématu ale snaží se, aby při změně schématu zůstala aplikace nedotčená. Změna schématu je skvělá v rámci GUI prostředí WP a v rámci nativních aplikací, ale pro vývojáře je většinou přítěž a znemožňuje v podstatě tvorbu graficky nápaditějších aplikací na kterých uživatelé lpějí.

Odlišení ikon

To jisté platí i o ikonách. Nedokážu si představit, že by moje úvodní obrazovka obsahovala 50 ikon ve stejné barvě jen v jiných velikostech. Jsem rád, když vidím známou barvu Twitteru a do ikony se trefím poslepu prstem z jednoho metru. Bavil jsem se s několika vývojáři a zdá se, že panuje i shoda ohledně textu v ikoně. Pokud není živá, je ideální ponechat text standardně v levém dolním rohu (resp.: nedávat text jako součást obrázku, není-li to např.: logo).

Měl jsem nedávno pocit, že když zveřejním aplikaci Volby 2013 pro WP8 bez živých ikon, budu ukamenován. Přesto, že mi nikdo nenapsal, že by mu tam živá ikona chyběla, mám vnitřní pocit, že živé ikony mohou přinutit uživatele aby se k aplikaci vraceli a nabyli pocitu, že aplikaci potřebují.

Grafická architektura

Se uchytila dvojí. Tou první je panoramatická, druhá je klasická. Klasická se hodí jen pro malé aplikace, kde uživatel typicky nepotřebuje často přecházet mezi stránkami. Řeší se to buď jakousi homepage s dlaždicema, jejíž nevýhodou je nutnost neustále se vracet na začátek (a je to podle mě právě ukázka špatného pochopení metra), druhá možnost je navigace pomocí AppBaru. Ten má výhodu, že se může v rámci stránek měnit a navigace v malé aplikaci je tak snazší. Nevýhodou je nutnost udělat ikonky maximálně intuitivní. Jako dobrý nápad mi přijde panoramatická Evernote s dlaždicovou stránkou home.

Lokalizace

Design dokáže uživatele přesvědčit, aby si aplikaci koupili nebo jí minimálně dali přednost před konkurencí. Pořád ale nemáme uživatele. Klíčem je otevřít aplikaci pro maximum trhů a především lokalizovat. Aplikace gTranslate (překladač) v angličtině se dočkala výrazně vyšších zisků ve dvou momentech:

Vstup na další trhy

Aplikace v angličtině je většinou předurčená tomu, abyste ji nabídli celému světu. Po tom, co jsem rozšířil prodej aplikace na zbytek světa (původně jen Evropa) se mi trojnásobně zvýšily příjmy. Tím ale nechci říct, pište aplikace jenom v angličtině…

Překládejte

A to ze dvou důvodů. V první řadě aplikace, které jsou na stejné kvalitativní úrovni (hodnocení / stáří..) a jsou lokalizované pro daný trh jsou na Marketu upřednostňovány před konkurenčními v původním jazyce. Neberte to jako fakt ale jako mojí domněnku, která se mi potvrdila při dodatečném překladu aplikace gTranslate.

Tím druhým důvodem pro překládání je samozřejmě uživatel. Ten je samosebou ochotnější zaplatit za aplikaci, která je v jeho rodném jazyce spíše než za aplikaci v jazyce jiném (byť mu rozumí).

Marketplace

Ono místo, kde se střetává nabídka s poptávkou :-D Místo, kde můžete prodat prakticky i hodně nepovedenou aplikaci nebo odradit uživatele od stažení aplikace, která může být i geniální. V tomto ohledu se skutečně nevyplácí mastit dva týdny aplikaci a pak odfláknout její publikaci. Jednak proces schvalování trvá dlouho a je hloupý, když kvůli opravě popisků nebo náhledů musíte čekat zase minimálně dva dny a jednak, když to hodně podceníte, aplikace ani nemusí projít schvalovacím procesem.

Zvolte výstižný název aplikace nebo se svezte na konkurenci. Pokud je na marketplace jediná aplikace s názvem Éčka, dejte té své stejný. Konkurence často aplikace různými způsoby propaguje, lidé si mezi sebou šeptají a vy můžete využít příležitosti a nabídnout konkurenční řešení.

Nezanedbejte popis aplikace. Snažte se do něj narvat to, co uživatelé chtějí slyšet. Zdůrazněte, že je v jejich rodném jazyce, nebojte se přehánět (slova krásný, kvalitní, uživatelsky přívětivý) a pod popisem aplikace vždy uvádějte informace co nového v aplikaci je. Uživatelům se líbí, když vidí, že na aplikaci se stále pracuje.

Vydávejte pravidelně updaty, i když se změní jen detail. Vím, že je to opruz čekat 5 dní na schválení ale lidi mají rádi, když vidí, že aplikace se vyvíjí. Navíc každá aktualizace se uživatelům zobrazuje ve Store a pokud mají free verzi, občas je to určitě přinutí se znovu zamyslet nad nákupem (tohle je zase jen moje domněnka). Všimněte si jak často je updatována aplikace 6tag (mimochodem skvělý instagram klient) - občas je to o nervy.

Snažte se myslet na velikost aplikace. Já osobně jsem ji dlouhodobě ignoroval ale poslední dobou zjišťuji, že okolí často řeší problémy s místem v telefonu nebo prokaučovaným FUPem. Aplikace, které uživatelé nepoužívají často a jsou datově náročné jsou prvními adepty na uninstall. Já jsem konkrétně v minulosti velikost ignoroval a referencoval jsem například některé dll Teleriků, které jsem v konečném důsledku vůbec nepoužíval. Výrazně to zvedlo velikost balíčku. Člověk často v projektu zanechá nepořádek, který neuklidí. U mobilních aplikací na tom zřejmě stále záleží.

Nakonec udělejte screenshoty a nešetřete jima. Snažte se ukázat aplikaci v plném nasazení. Snažte se aby uživatel při prohlížení screenshotů viděl sám sebe jak s aplikací pracuje. Stránka historie překladů bez překladů nemá takový efekt jako když obsahuje reálné ukázky. Přidejte ideálně i splashscreen, působí to pěkně. Já při startu aplikace většinou brzdím thread, aby splashscreen třeba 1500ms svítila (ale neberte to jako pravidlo, například u jízdních řádů bych byl asi trochu nervózní).

Informujte

Potřebujete-li více uživatelů, najděte si svoji cílovou skupinu skrze fóra, sociální kanály a weby věnující se Windows Phone. Pošlete jim oznámení o aplikaci nejlépe formou tiskové zprávy včetně odkazu na aplikaci a náhledy. Redaktoři mají plno práce a pokud jim naservírujete v podstatě hotový článek, nemají většinou problém ho zveřejnit. V případě tiskové zprávy pak i velmi rychle.

Máte taky nějaké tipy? Podělte se o ně v diskusi!

 

hodnocení článku

0       Hodnotit mohou jen registrované uživatelé.

 

Nový příspěvek

 

Příspěvky zaslané pod tento článek se neobjeví hned, ale až po schválení administrátorem.

Placená aplikace

Zrovna včera jsem poslal na ověření svoji první aplikaci. Dal jsem ji zadarmo, ale zajímalo by mě, co všechno musím udělat, abych ji dal za peníze. Je na to povinný živnostenský list nebo až od určité částky, kdy pak odvádím i nějaké daně? Jsem student.

nahlásit spamnahlásit spam -1 / 1 odpovědětodpovědět

Po přihlášení (create.msdn.com) je třeba vyplnit TAX profile + způsob vyplácení.

Podmínky (včetně plateb atd.) naleznete zde: http://go.microsoft.com/fwlink/p/?linkid...

Když to zjednoduším: to, co Vám přijde na zvolený účet je Váš konečný příjem. Měl byste z této částky odvést daň z příjmů. Co se týče ŽL, nemyslím, že jej potřebujete, pokud obhájíte, že se nejedná o souvislou činnost (jen na začátku roku musíte uvést příjmy v přiznání). Funguje to ale do určité částky, po překročení už ŽL mít musíte. Nejsem ale účetní, neberte vše co jsem napsal jako slovo svaté (nehledě na to, že zákony se mění)...

nahlásit spamnahlásit spam -1 / 1 odpovědětodpovědět
                       
Nadpis:
Antispam: Komu se občas házejí perly?
Příspěvek bude publikován pod identitou   anonym.

Nyní zakládáte pod článkem nové diskusní vlákno.
Pokud chcete reagovat na jiný příspěvek, klikněte na tlačítko "Odpovědět" u některého diskusního příspěvku.

Nyní odpovídáte na příspěvek pod článkem. Nebo chcete raději založit nové vlákno?

 

  • Administrátoři si vyhrazují právo komentáře upravovat či mazat bez udání důvodu.
    Mazány budou zejména komentáře obsahující vulgarity nebo porušující pravidla publikování.
  • Pokud nejste zaregistrováni, Vaše IP adresa bude zveřejněna. Pokud s tímto nesouhlasíte, příspěvek neodesílejte.

Příspěvky zaslané pod tento článek se neobjeví hned, ale až po schválení administrátorem.

přihlásit pomocí externího účtu

přihlásit pomocí jména a hesla

Uživatel:
Heslo:

zapomenuté heslo

 

založit nový uživatelský účet

zaregistrujte se

 
zavřít

Nahlásit spam

Opravdu chcete tento příspěvek nahlásit pro porušování pravidel fóra?

Nahlásit Zrušit

Chyba

zavřít

feedback