OT: Jak si (ne)vybrat auto

Tomáš Herceg       08.07.2011       Offtopic       13822 zobrazení

Vzhledem k tomu, že moje aktuální auto pomalu přestává být spolehlivé a je v něm vedro, protože se mi rozbila klimatizace a ani několik oprav autoservisu jí nedokáže domluvit, začal jsem se nedávno poohlížet po něčem novém. Postupně jsem prolezl weby všech výrobců aut a zjistil jsem, že toho zase asi chci moc, protože v celé Evropě nejsou schopni vyrobit auto, které by vyhovovalo mé zvláštní kombinaci potřeb. I když mě zas tak zvláštní a neobyčejná nepřipadá.

Automatická převodovka

Ne, že bych si s manuální převodovkou neporadil – za 6 let, co mám řidičák, jsem najezdil s manuálem kolem 150 000 km. Ale když může půlka světa už 50 let dělat při řízení o dvě třetiny úkonů méně, tak chci taky. Na popojíždění v kolonách v Praze a v Brně se to navíc bude hodit.

Větší je lepší než menší

Nemám rodinu a v dohledné době ji ani neplánuji, většinou ani nevozím větší množství nákladu, ale na druhou stranu mám rád velká auta – člověk sedí výš a má lepší výhled, větší auta mají typicky velká zpětná zrcátka, což také mám moc rád, a navíc si ve větším autě připadám tak nějak bezpečněji. Asi bych se spokojil i se sedanem nebo kombíkem, ale přednost bych dal určitě SUV.

Musí se mi líbit

Už jsem si za svých třiadvacet let života zvykl na to, že mám poněkud neobvyklý vkus – když se něco líbí většině lidí, mě ne, a naopak. Nechápu, proč všechny automobilky dělají auta v tak zakulaceném provedení – žádné ostré linie, předek auta zkosený skoro až k zemi a zezadu to vypadá jako rozšlápnutá kremrole. Tedy vlastně chápu, proč to tak dělají – aerodynamika snižuje spotřebu, podle které vybírá auto většina lidí.

Designem se mi třeba moc líbí Cadillac CTS Sedan, i když je mi jasné, že většině lidí přijde zezadu vyloženě divný.

Aspoň 100kW

Nepotřebuju pětilitr, který trhá asfalt, ale už mám dost toho, že v delším kopci auto neudrží rychlost 90 km/h ani na čtyřku. Jsem zvyklý jezdit s auty o polovičním výkonu a vím, že před kopcem na 50. km na D1 je potřeba rozjet se na 150, aby nahoře člověku zůstalo aspoň těch 120. Ale byl bych raději, kdybych se nemusel vztekat za každým troubo s dvoulitrem, který začne zrychlovat těsně za cedulí konec vesnice, kde začíná kopec, a nemůže na to šlápnout už o 50 metrů dřív, abych se stihnul rozjet i já – jemu to zrychlí, mě ne. Předjíždění je také se silnějším autem bezpečnější.

Nesmí to být Renault

Vzhledem k mému stylu jízdy by logo na autě bylo občas více než výmluvné. Škodovky taky moc nemusím, nemám s nimi moc dobré zkušenosti, bratrovi odešel motor ve Fabii po 100 000 km a prý to není ojedinělé.

Cena do 750 000 Kč s DPH

Hledal jsem auta, která se dají pořídit do 750 000 Kč. Dražšího auta by mi bylo líto při poskakování na D1 a většině českých rozbombardovaných silnic.

 

Můj favorit je Fiat Freemont, designově se mi líbí (vychází z Dodge Journey), na brněnském autosalonu jsem v něm seděl a tak trochu se do něj zamiloval. Verze s automatem tady bude ale až před Vánoci a asi jen s 3,6l benzínovým motorem, pro dieselové 2l motorizace přijde ještě později. Navíc si nejsem jistý, jestli můj Fiat Brava do té doby vydrží – mohu v to jen doufat.

Přemýšlel jsem i o dovozu auta z USA - vzhledem k tomu, že zajímavé modely tam začínají kolem 20 000$, což se s dovozem do ČR a nutným papírováním do mého cenového stropu vejde. Nejsem si ale jistý, jestli se to vyplatí vzhledem k možným patáliím se servisem a delším čekáním na náhradní díly.

Paradoxně mě až tak nezajímá spotřeba, jestli to bude žrát 7 nebo 10 litrů, nemá tak velkou prioritu. Jen vím jistě, že ojetinu nechci – zažil jsem jich už dost.

 

hodnocení článku

1 bodů / 1 hlasů       Hodnotit mohou jen registrované uživatelé.

 

Nový příspěvek

 

Diskuse: OT: Jak si (ne)vybrat auto

Ahoj Tome,

jen na uvod mas super clanky zde na VBNET.CZ. Co se tyce auto, mel jsem jich uz take hodne a mohu ze zkusenosti rict, ze kvalitu auta hodne ovlivnuje to, jak ho pouzivas a na jake ucely ho mas. pokud hodlas jezdit porad po meste v Praze, tak automat je jasna volba, manual tam odrovnas po 70 000 km (spojka, setrvačnik apod.) takze automat je jasna volba. Znacka, nemec je nemec, do fiat bych asi nesel = muj subjektivni nazor, nikoliv objektivni. Porid si takove auto, jake ti bude pasovat, v jakem se budes citit dobre a bezpecne a hlavne se ti bude libit. Ja mam ted Octavii Edition CZ L&K a jsem spokojen, vybavu jsem volil podle toho, ze za volantem travim vetsinu casu (mam ji 4 mesice a mam najetch 20 000 km. takze i toto je treba zvazit, jak moc budes sveho draheho casu travit v aute a podle toho vybavu. Proste se rozhodni sam a na kecy tech co tady pisou debilni kecy o h...e se vykasli... Mnoho uspechu v podnikani a at se ti dari v podnikani. BTW, mohli by si dokoncit članek o ASP.NET ,,vypujčky" cely projekt ke stazeni je hezka vec, ale neni to to prave na nauceni a pochopeni neceho. Asi jako by si nekoho ucil varit polevku a hotovou mu ji dal pod nos... tak se mej.. Petr

nahlásit spamnahlásit spam 0 odpovědětodpovědět

Diskuse: OT: Jak si (ne)vybrat auto

U Škodovek jsou poruchové hlavně škodovácké motory. Ty dělaj snad z papundeklu. VW motory by měly být v pohodě.

Co se týče řazení, co jiného by člověk v tom autě dělal? Já si jízdu s manuálem víc užívám. A složité to nejni. S tim popojížděním nevim. Mě se líp popojíždí s manuálem. Podržím si to na spojce jak potřebuju. Automat buď jede nebo nejede. Ale možná už to maj lepší pořešený. Já jel jen jednou se starým automatem.

Z podobných aut se mi líbí Ford Fusion, Suzuki SC4, Vitara, Opel Antara, Zafira... bylo by jich dost.

Marteen

nahlásit spamnahlásit spam 0 odpovědětodpovědět

Nevím, jestli jste někdy jezdil po Praze, ale to máte pořád jednička, rozjezd, dvojka, trojka, červená na semaforu, takže brzda, neutrál. A zase jednička, dvojka, trojka, popojedete 50m a je to tu zas.

A v koloně to jen pořád stojíte na spojce a občas ji pomalu pustíte a hned zase sešlápnete, případně pořád přeřazujete z jedničky na neutrál.

Schválně někdy řekněte spolujezdci, ať při jízdě ve městě 5 minut počítá, kolikrát sáhnete na řadící páku, možná se budete divit.

Automat má jen dva pedály - když pustíte brzdu, tak to začne pomalu popojíždět, což se hodí do kolon. Když šlápnete na plyn, rozjede se to pořádně. A když plyn prošlápnete až na podlahu, odpíchne se to a přeřadí o stupeň nebo dva níž, aby se s tím dalo předjíždět.

Nejde o to, že je to složité. Je to jen otravné a zbytečné - ovládání auta, které potřebuje víc ovládacích prvků než pedál STŮJ a pedál JEĎ, nedává smysl.

A když vidím, kolik je na silnici trotlů, kterým řízení dělá problémy, automati by jim jen prospěl - neměli by tolik starostí a dávali by větší pozor na cestu.

nahlásit spamnahlásit spam 0 odpovědětodpovědět

V každém případě má automatická převodovka jen samé nevýhody, to že se nemusí řadit je výhoda jediná a zanedbatelná.

nahlásit spamnahlásit spam 0 odpovědětodpovědět

Možná zanedbatelná pro vás, ale to je subjektivní. Záleží, kolik člověk najezdí a kde. Já najezdím ročně dost a hodně z toho je ve městech, takže absence řazení pro mě zanedbatelná rozhodně není, ba právě naopak - je to pro mě nejdůležitější kritérium.

Naopak zvýšená spotřeba a vyšší pořizovací cena pro někoho nevýhoda být může, mě to ale nevadí, peníze mám a radši než luxusnější výbavu chci mít pohodlnější ovládání.

A s tou spotřebou to taky není takový dramatický rozdíl, moderní automaty se víceméně vyrovnají manuálu a navíc půlka řidičů stejně řadí blbě.

nahlásit spamnahlásit spam 0 odpovědětodpovědět

V USA jsem měl půjčené auto s automatem (Ford Focus v krátkém provedení, benzín a tuším že 1,4L nebo 1,6L - tzn. slabota na jejich poměry) a shrnul bych to co se týká komfortu při jízdě asi takto:

- při jízdě ve městě a při jízdě po dálnici v relativně rovném terénu jednoznačně vede automat

- ve chvíli kdy jsme vjeli do člěnitějšího horského terénu jsem na automat dost nadával. Buď to do kopce moc nejelo a nebo při podřazení to už zase zbytečně řvalo. Prostě to neřadilo uplně optimálně a tím pádem auto nepodávalo takový výkon jaký by byl možný s manuálem.

U silnějšího auta by tento problém byl asi méně patrný, ale bude tam vždycky. Pokud ale nejvíc jezdíte ve velkých městech a po dálnici, automat využijete.

Já sám jsem spíš zastáncem manuálu, ale spíše z toho důvodu, že jsem se s automatem nudil a při delší cestě (když řídíte několik hodin) je to trochu znát na pozornosti.

Když ř kídila jednaamarádka, tak říkala že ji to připadá jako autíčka na pouti a že by to nechtěla (stejně jako já měla nevyužitou pravou ruku, kterou jsem zvyklý mít - hlavně ve městě - pořád na řadicí páce a levou nohu kterou mačkám spojku. Kdo jezdí s automatem déle nemá problém brzdit levou nohou, já si na to ale za těch pár dní nezvyknul. Když jsem se pokoušel levou nohou lehce přibrzdit, skoro jsem to zadupnul na místě. Je to ale čistě o zvyku). Když řídila druhá kamarádka, byla nadšená.

Tzn. každému vyhovuje něco jiného a záleží taky na použití. Pražákovi bych doporučil automat a někomu kdo jezdit každý víkend na chatu do Krkonoš spíš manuál.

nahlásit spamnahlásit spam 0 odpovědětodpovědět

Mimo město bude mít problém možná čtyř nebo pětistupňový automat při nízkém výkonu motoru - ten opravdu bude zbytečně podřazovat, ještě v kombinaci s tempomatem.

Šestistupeň nebo sedmistupeň na pořádnějším motoru tento problém mít nebude.

Ve státech jsem jezdil s Chevrolet Equinox, po dálnicích jsme najeli stovky mil a do kopce blbě řadil akorát s tempomatem - tam opravdu byl schopen ke konci kopce přeřadit na čtyřku a začít řvát, jen aby si udržel těch 65mph a neklesnul na 63.

Ale bez tempomatu s tím nebyl nejmenší problém - řadilo to víceméně tak, jak bych řadil s manuálem já, do kopce si podřadil ve chvíli, kdy mu docházel dech.

Možná je to tím, že já jsem zvyklý před kopcem vždycky přidat plyn, abych byl trochu rozjetý (zvyk ze slabších aut), což tempomat taky neudělá, protože neví, že za chvíli bude kopec.

Jinak šlapat na brzdu levou nohou - o tom jsem ani neslyšel a ani by mě to nenapadlo.

Argument s delší cestou a nudou nějak nechápu - možná je to jen věc vkusu, ale já nudu typicky zabíjím jinak než tím, že si hraju s řadící pákou, a pokud člověk jede delší cestu, tak stejně většinou jede po dálnici, kde neřadíte ani s manuálem, protože tam pořád máte pětku. Že by neřazení bylo nějak výrazně únavnější než řazení mi taky nepřijde, ale to je asi subjektivní.

Btw zkoušel jste v těch horách ten poloautomatický režim, který většina automatů má? Můžete mu poradit, co tam chcete, většinou plus mínus jeden stupeň než by tam dal on.

nahlásit spamnahlásit spam 0 odpovědětodpovědět

Netvrdím že to je víc unavující, spíš jde o zvyk. Prostě mám rád auto pod větší kontrolou než pod jakou ho mám s automatem (netvrdím že to má nějaký větší vliv na spotřebu atd. jde spíš o jakýsi můj lepší subjektivní pocit a navíc rád řadím - sám nevím proč).

Auto které jsme měli půjčené byla nějaká jednodušší verze, takže to nemělo tempomat a ani ten poloautomatický režim. Jediné co tam šlo nastavit bylo, že jste tomu mohl určit rychlostní stupeň který automat bral jako maximální a výš už neřadil. Bohužel u našeho auta to šlo nastavit pouze na jedničku nebo na dvojku, takže to bylo víceméně nepoužitelné. I do celkem prudkého kopce to na dvojku dost řvalo.

nahlásit spamnahlásit spam 0 odpovědětodpovědět

Záleží holt na autě a osobních preferencích.

nahlásit spamnahlásit spam 0 odpovědětodpovědět

bozor VW děla hliníkové nápravy a ty hned po 20 000Km odcházej stějně jako na superbu

nahlásit spamnahlásit spam 0 odpovědětodpovědět

Diskuse: OT: Jak si (ne)vybrat auto

Jestli ti mohu něco doporučit HONDA CRV 2.2 I-CTDI

Koupil jsem ho jako moje první nové japonské auto za 700 000 Kč

Nyní ho mám již čtvrtým rokem se 320 000Km najetými.

spotřeba 7l

výkon 103Kw a navíc se dá přečipovat o 50 koní víc.

Mimochodem spínání 4x4 do 30km/h trvale(při vyšších rychlostech jen nárazově).

Perfektní varibilita zadních sedaček.

Nejvýšší dosažená rychlost 230Km/h

nahlásit spamnahlásit spam 0 odpovědětodpovědět

Diskuse: OT: Jak si (ne)vybrat auto

Neviem ci prave Fiat je stastna volba z hladiska spolahlivosti. Osobne teda uprednostnujem skor japonske auta a do 750 000kc by sa urcite nasla Mazda 6, Honda Accord alebo nieco tomu podobne :) Taky Accord urcite nema "zakulacene provedeni" ;)

nahlásit spamnahlásit spam 0 odpovědětodpovědět

Fiaty jsem měl v životě dva a nepřišlo mi, že by byly méně spolehlivé než jiné značky.

Co se týče spolehlivosti, nevěřím akorát značkám Lada a Dacia, kde je to tak nějak dáno cenou.

Na Hondu Accord se podívám, tu jsem nějak ignoroval.

nahlásit spamnahlásit spam 0 odpovědětodpovědět

No znamy mal Fiat Punto a bolo celkom problemove. Ale na zaklade jednej skusenosti by som to urcite nehodnotil. Je to skor tak nejak statisticky, ze Francuzske a Talianske auta nie su prilis spolahlive (Ferrari a Lamborghini by som mozno vynechal :) )

No verim, ze ta Honda by stala za vyskusanie. Sedenie ako v SUV to nie je, ale rozhodne je pohodlne, ma vynikajuce motory, spracovanie, vybavu a jazdne vlastnosti.

nahlásit spamnahlásit spam 0 odpovědětodpovědět

Fiat si nese horší pověst z minulosti, kdy hlavně auta z 80/90 let rezla. Hlavně podvozek. Měli jsme doma Tipo, tak vím o čem mluvím. Pokud člověk nechtěl, aby mu to shnilo, musel před zimou ošetřit spodek. ALe dnes už myslím nejsou obavy na místě. Fiat se dost zlepšil. Takže toho bych se nebál.

Dácie bych se taky nebál. Má ji známý mého otce. Koupil ji asi před 4 lety a vůbec si nestěžuje. Akorát, že asi nejsou verze s automatem a motory taky nic moc - 1.4, 1.6 - 66 kw a 1.5 diesel.

Co se týče japonských aut, tak japonská auta z 90 let byla velmi spolehlivá. Před rokem 2000 šla spolehlivost kapku dolu, páč tam začli dávat evropské komponenty. Jaká je situace dnes nevím, ale myslím, že se to zas zlepšilo.

Marteen

nahlásit spamnahlásit spam 0 odpovědětodpovědět

Ono hlavne treba rozoznavat auta ktore maju japonsku znacku a auta ktore sa aj naozaj vyrabaju v Japonsku. Accord by mal byt vyrabany v Japonsku, ale nie som si isty. Taka Mazda 6 je napr poctivy Japonec, takze z toho auta by som strach nemal. Je to vidiet napr na Civicu pred rokom 2000. 3D hatch sa robil v Japonsku a 5D Civic Aerodeck v Britanii a s polahlivost bol velky rozdiel. ja osobne ich mam rad hlavne kvoli designu a jazdnym vlastnostiam. Oni proste rozmyslaju inak ako my a navyse sa nesnazia za kazdu cenu zarobit a obabrat ludi, takze si daju zalezat ci uz na autach alebo elektronike.

nahlásit spamnahlásit spam 0 odpovědětodpovědět

Diskuse: OT: Jak si (ne)vybrat auto

Pokud by jste oželel ten automat, tak výborné poježdění je v Land Rover Freelander 2 nebo v WV Tiguan.

Automat to neskutečně prodražuje tam se do těch 750ti téměř nikde nevlezete (nebo vlezete, ale soc. výbava).

nahlásit spamnahlásit spam 0 odpovědětodpovědět

Tiguan by se dal sehnat do těch 750k i s automatem.

Ale přemýšlel jsem o tom a radši než nejvyšší výbavu, tedy elektricky polohovatelná vyhřívaná sedadla v kůži a vestavěnou navigaci, chci ten automat.

nahlásit spamnahlásit spam 0 odpovědětodpovědět

Diskuse: OT: Jak si (ne)vybrat auto

Ne že bych byl nějaký velký odborník na automobily, ale nevím co by mě donutilo pořizovat si (obzvlášt na českých silnicích) takovou hovadinu pro líné a neschopné američany jako je automatická převodovka, mezi jejíž hlavní nedostatky patří zvýšená spotřeba díky nižší účinnosti.

nahlásit spamnahlásit spam 1 / 1 odpovědětodpovědět

Spotřeba mě nezajímá, jak píšu na konci článku, navíc třeba u dvouspojkových DSG je ten rozdíl nepatrný. A pokud člověk nezávodí a nepotřebuje mít nad převodovkou přesnou kontrolu, neexistuje jediný racionální argument, proč by měl auto ovládat složitě, když to jde dělat jednoduše.

Není to o schopnostech, i amíci by se manuální převodovku naučili, nejsou o nic hloupější než Češi. Ale učit se to nemusí.

Stejně jako dnes už nikdo nepere prádlo na valše, protože máme pračky. Neznamená to, že by hospodyňky byly líné a neschopné. To by se za lenost a neschopnost dalo označit využití jakékoliv technologie.

nahlásit spamnahlásit spam 1 / 1 odpovědětodpovědět
                       
Nadpis:
Antispam: Komu se občas házejí perly?
Příspěvek bude publikován pod identitou   anonym.

Nyní zakládáte pod článkem nové diskusní vlákno.
Pokud chcete reagovat na jiný příspěvek, klikněte na tlačítko "Odpovědět" u některého diskusního příspěvku.

Nyní odpovídáte na příspěvek pod článkem. Nebo chcete raději založit nové vlákno?

 

  • Administrátoři si vyhrazují právo komentáře upravovat či mazat bez udání důvodu.
    Mazány budou zejména komentáře obsahující vulgarity nebo porušující pravidla publikování.
  • Pokud nejste zaregistrováni, Vaše IP adresa bude zveřejněna. Pokud s tímto nesouhlasíte, příspěvek neodesílejte.

přihlásit pomocí externího účtu

přihlásit pomocí jména a hesla

Uživatel:
Heslo:

zapomenuté heslo

 

založit nový uživatelský účet

zaregistrujte se

 
zavřít

Nahlásit spam

Opravdu chcete tento příspěvek nahlásit pro porušování pravidel fóra?

Nahlásit Zrušit

Chyba

zavřít

feedback