Internet se pořád vyvíjí. Často je slyšet názor, jak spolu lidé, kvůli jeho čím dál většímu rozšíření, méně komunikují, jsou odtrženi od světa a podobně. Já si myslím něco jiného. V internetu jako takovém je obrovská síla, v množství informací, jejich dostupnosti i různých jeho komunitních službách. Chtěl bych tady nastínit z několika stran, co je dnes vlastně možné, jaké věci ještě nejsou dokonalé a co to znamená pro nás, vývojáře.
Možnosti internetu
V posledních letech je na vzestupu vkládání obsahu běžnými uživateli. Nejenom obliba psaní blogů a blogísků je toho důkazem, ale i čím dál tím víc fotek nebo videí, nahraných na síť. Je až neuvěřitelné, že den až dva po nějaké akci, například koncertu, si už můžete vyhledat snímky od ostatních lidí, například na serveru rajce.net nebo třeba přes truveo.com, často se i na nějakém záběru najdete. Pokud plánujete dovolenou, tak se díky programu Google Earth a službě Panoramio můžete podívat přesně, jak to tam vypadá, jestli je tam písčitá nebo kamenitá pláž a najít si svůj hotel. Pokud chcete koupit nějaké zboží, tak například na serveru heureka.cz najdete mnoho uživatelských hodnocení samotných obchodů i jejich zboží. Takhle by se dalo pokračovat, podobných služeb je opravdu hodně, dala by se sem počítat i například encyklopedie Wikipedia.
Internet se rozvíjí opravdu překotně, ale lidem, kteří ho umí využít, dává velké možnosti. Můžete být ve spojení s kamarády, přes ICQ, MSN nebo třeba Skype, psát si nebo volat. Dříve jsem také nechápal smysl online her, ale pokud se dnes domluví několik spolužáků na konkrétní hodinu, kdy potom spolu spolupracují, virtuálně plní úkoly, případně si procvičují angličtinu s dalšími lidmi, není na tom nic špatného. Vím, že zrovna tohle je dost kontroverzní téma, nemluvím ale o nekonečném vysedávání u obrazovky, ale o možnosti, kterou díky internetu mají.
Když vás zajímá jakákoliv konkrétní věc, třeba podrobnosti o nějakém závodním autě, už nemusíte shánět encyklopedii nebo kartičky z ABC, ale na pár kliknutí dostanete kompletní informace včetně videa, jak sedíte za volantem a autentického zvuku motoru. Pokud si chcete něco vyrobit, můžete pro to najít kompletní návod. Díky internetu mají k sobě blíž i různá zájmová uskupení, dřív sice bylo skvělé sbírat známky, ale dnes existují specializovaná fóra fanoušků tramvají, jednotlivých značek telefonů, aut a podobně, kteří se pravidelně scházejí i v reálném životě. Můžete se zajímat o sebeexotičtější věc, při rozsahu internetu se ale určitě najde někdo s podobnou “úchylkou”.
Změny stylu používání
Je zajímavé, jak dostupnost informací na internetu zařídila smrt mnoha předmětů dříve běžné denní potřeby. Kdy jste naposledy listovali v telefonním seznamu? Vyhledávali v klasickém velkém česko-anglickém slovníku? Nedávno mě překvapilo, že se stále vydávají papírové jízdní řády pražské MHD, mají asi 4 cm na šířku a skoro každý měsíc se mění. To nemluvím o takových raritách, které ještě možná na poličce také máte, jako byl katalog PSČ nebo slovník synonym. Pomalu na ústupu jsou v některých situacích i klasické papírové mapy, dnes už si někdo do přírody bere místo kompasu a kapesní svítilny jenom mobilní telefon. Asi ani nemá smysl zmiňovat úbytek posílání pohledů nebo korespondenčních lístků.
Ještě před několika lety také bylo raritou, když jste měli vlastní počítač nejenom v práci, ale i doma. Dnes, díky existenci levných netbooků nebo bezproblémové dostupnosti běžných notebooků v každém hypermarketu, není nic výjimečného, když máte doma počítačů víc, někdy i stejně jako členů domácnosti, včetně psa. Tento trend ale bude pokračovat, kapesní zařízení s velkým displejem a permanentním připojením se stávají běžnější, už teď má díky výhodnějším cenám mnoho lidí aktivovaný internet v mobilu.
Nic není dokonalé
Kéž by ale všechno bylo tak pěkné, jako v pohádkách. Tohle je několik věcí, které považuji za problematické:
- Nedokonalé hledání a obtížné filtrování informací. Na internetu je toho opravdu hodně, hledání v textu poměrně funguje, ostatní služby ale zatím dost často pokulhávají. Například prohledávání obrázků nabídne jen zlomek výsledků, než kolik by mohlo. Standardní hledání přes Google ani nenabídne výsledky ze specializovaných fotogalerií (např. flickr.com), kde dokonce bývají většinou snímky i správně popsané.
- Nepředvídatelné chování – není nic horšího, než když například youtube.com změní vyhledávací algoritmus a vy najednou na stejný dotaz dostanete jiné výsledky. Samozřejmě to video nakonec najdete, ale až po dlouhém proklikání boxu “podobná videa”.
- Špatná optimalizace stránek ať už pro velké širokoúhlé monitory, nebo mobilní telefony. V prvním případě se díváte na dlouhou nudli a zbytek pokoje vám osvětluje bílé pozadí. Na malém displeji zase sice zobrazíte celou stránku, ale ji pořád musíte přibližovat a oddalovat, což je například při práci s neoptimalizovaným webem IDOSU (i jeho slepeckou verzí) pomalé a akorát na zlost.
- Krkolomnost a složitost některých služeb. Některé služby se snaží nabídnout úplně všechno, ale občas bývá v jednoduchosti síla. Kdyby se zaměřili na jednu věc pořádně, často by udělali lépe.
- Duplicita webů a služeb. Je sice skvělé, že existuje 15 linkovacích služeb, jen o něco málo míň kopií Facebooku a podobně. Lidé si nakonec stejně vyberou jednu službu, na kterou chodí a na ostatní zapomenou. Bývá to tak ale i ve skutečnosti, viz například nedávný boj mezi HD DVD a Blu-Ray disky.
- Roztříštěnost informací, které jsou na hodně místech, a plno zbytečného obsahu. Jak by bylo ideální, kdybyste na jednom webu našli všechno, co potřebujete a nejlépe nic jiného navíc. Většinou se místo toho probíráte dlouhými vlákny diskusních fór nebo tunami jiného nechtěného textu. Nedej bože když na vás místo kýženého obsahu vyskočí blikající stránka s gliterkami.
- Kvalita obsahu – většina instantního obsahu, i na odborných webech, se stále nemůže srovnávat se články v některých časopisech nebo knížkách. Je jen málo online periodik, které k novince nabídnou i ilustrační obrázky a text, kterému se dá věřit. Naopak ale na webu můžete najít delší verze recenzí, které by se na papír nevešly.
- Zmínil bych také různé chyby k naštvání, které se dost často vyskytují například u freemailových služeb nebo internetových obchodů. Odeslali jste text, ale čas mezi tím vypršel, nic se tedy nestalo a všechno se ztratilo. Vrátíte se o stránku zpět a textové pole je už prázdné. Jde narazit i na řešení, kdy si v eshopu postupně naházíte do košíku věci, dáte objednat a ve výpisu najdete jen čtyřikrát poslední přidanou věc.
Dalo by se vymyslet plno dalších věcí, kam ale tím mířím? Je pěkné, když je služba jednoduchá, ale funkční a dělá přesně to, co od ní čekáte. Záleží na dobrém návrhu i na grafice (i když v neposlední řadě také na propagaci a podobně). Je zajímavé pozorovat, jak se v poslední době takovým službám daří, ať se vezme youtube.com nebo třeba twitter.com. Úspěch iPhonu byl také mimo jiné díky jeho jednoduchému grafickému rozhraní.
Příklady služeb
Pěkné jsou různé vylepšené domovské stránky prohlížečů ve stylu netvibes.com nebo iGoogle. Vždy při jejich otevření vidíte RSS zprávy ze zdrojů, které vás zajímají, můžete si je třídit do kategorií. Dají se tam vkládat další miniaplikace zobrazující počasí nebo třeba vyhledávající nejbližší spojení vlakem. V poslední době mě zaujal i Twitter, ne snad, že bych tam chtěl psát, že teď jdu jíst svou třetí večeři, ale tím, že si přesně určím služby, které mě zajímají a potom odebírám nejčerstvější vývojářské novinky, kdy vyšla nová betaverze systému a podobně. Pokud se moje zájmy časem změní, můžu některé kanály jednoduše zakázat a zase jiné přihlásit. Narazil jsem takhle i na lidi, kteří mají mimo svoji práci podobné zájmy, jako já.
Oproti tomu z Facebooku jsem jako mnoho dalších lidí spíše rozpačitý, ale jeho síla je někde jinde, v počtu aktivních uživatelů a aktuální módnosti. Nedávno jsem po jednom člověku něco potřeboval. Tři dny mi přes běžný messenger neodpovídal, když jsem mu ale napsal na Facebook, dostal jsem odpověď hned. Stejně tak, kdybych poslal inzerát nebo nějaký tematický odkaz do běžné konference, všichni mi vynadají za spamerství, na Facebooku se mi k němu ještě půlka lidí vyjádří. Chápu, že je to dobrá služba například na ukládání a sdílení fotek nebo svolávání akcí, ale jinak je to šílený portál. Jste zahlcováni informacemi, které vás vůbec nezajímají, ve stylu, že tenhle člověk udělal kvíz a ať si ho jdu také udělat, nebo ať se podepíšu pod nějakou “petici”. Prostě nechápu, kdo dokáže denně navštěvovat weby jako je tento, lide.cz, libimseti.cz a podobně, kde se dobrat v balastu ke skutečné informaci dá opravdu problém.
Je to na nás
Tenhle příspěvek měl v podstatě nastínit myšlenku, že je to vlastně všechno na nás, návrhářích, vývojářích, grafikách a podobných. My ovlivňujeme, jak budou aplikace vypadat, můžeme přijít s nápadem, vylepšením nebo rovnou novou službou, i malou drobností často můžeme potěšit mnoho lidí. Internet a obecně počítače se vyvíjí tak rychle, že je stále co zlepšovat a vynalézat. I když je na to pořád málo času, můžeme dělat to, co nás baví.
OT: Jenom ještě k tomu, proč jsem z mého blogu smazal minulý příspěvek (česká povaha). Tematicky se na tento odborný web nehodil a moc něčím přínosných informací se v něm také najít nedalo :)