Už za pár hodin nastane nový rok 2014. Na Twitteru jsem si všiml, že pár lidí psalo o svých letošních zážitcích, co měli za předsevzetí, co od tohohle roku čekali a co se jim nakonec povedlo. Když jsem se zamyslel – tak pro mě byl letošní rok natolik pestrý, překvapivý a dostkrát docela emotivní, že jsem se o tom rozhodl také něco napsat :)
2012
Nejdřív bych se ještě na chvíli vrátil zpátky do roku 2012... V únoru jsem udělal Bc. státnice na matfyzu. Jako bakalářku jsem měl 3D herní engine pro Windows Phone 7. Windows Phone a vývojem her jsem se v tu dobu opravdu hodně zabýval. Za dva roky jsem dokončil přes 30 článků na SmartManii a na další weby, po republice jsem jezdil přednášet, natáčel jsem screencasty na Youtube. WP7 mě uchvátil herním frameworkem XNA, dávalo mi to prostě smysl. Snad jsem v tu dobu už i odpustil Microsoftu, jak zařízl Windows Mobile a odstavil mi tak staré HexaLines…
Mým velkým cílem bylo za ty aktivity dostat ocenění Microsoft MVP. Znamenalo to pro mě snad víc, než titul na VŠ. Tešil jsem se, jak jednou pojedu s ostatními na konferenci do USA. A v létě jsem to ocenění opravdu získal, v kategorii XNA!
Škola
Na magisterské studium jsem se rozhodl změnit školu, matfyz už na mě byl moc teoretický, nenašel jsem tam zajímavé předměty. Chtěl jsem zkusit něco praktičtějšího. Než jsem nastoupil v říjnu na ČVUT FEL (obor počítačová grafika), podařilo se mi vyhradit několik měsíců na vlastní projekty. Pořádně jsem to chtěl rozjet, pro Windows Phone jsem vytvořil aplikaci Handwrite Notes a hru Glow Arkanoid, spolupracoval jsem na dvou hrách pro Škoda Auto a.s. Na SmartManii jsme dělali katalog WP aplikací a další tematické aktivity.
Windows 8 a prodeje
V létě jsme s bráchou přepracovali hru HexaLines do nové grafiky a připravili pro vydání na Windows 8. Do toho jsme byli opravdu nadšení, byla to nová platforma, s velkým důrazem na kvalitu aplikací ve Store. Certifikace probíhala formou telefonního hovoru v angličtině, řešili s námi asi hodinu všechny záležitosti, ohledně odsazení písma, barevného kontrastu a tak! Škoda, že se tohle už v dnešní době neděje. Slibovali nám, kolik milionů lidí bude Windows 8 používat. Ve Store jsme byli opravdu mezi prvními. Bohužel prodeje byly velmi slabé, ani v říjnu, kdy Windows 8 oficiálně vyšel ven pro veřejnost, se to moc nepohnulo. Za ten rok a půl se nám podařilo vydělat jen pár tisíc Kč, i když nám vyšly dobré recenze a byli jsme jeden čas asi 60. mezi všemi hrami.
Ani prodeje na Windows Phone nebyly až tak slavné, asi se nám nezaplatila ani jedna z aplikací, ale byla to pro mě velká zkušenost. V létě jsem se dostal na letní stáž do Maďarska jako Windows Phone programátor, to bylo velmi zajímavé. Pracovali jsme na projektu Photogotchi. Je škoda, že tuhle aplikaci pro WP nakonec nikdy nevydali, už se tomu pak nechtěli věnovat (a upravovat ji pro WP8).
WP8 a restart platforem
Touhle dobou (polovinou roku 2012) se také prolínal další velký restart platforem. Bylo oznámeno Windows Phone 8 a že tam už nebude fungovat XNA Framework. MonoGame v tu dobu ještě pořádně nebylo, SDK pro WP8 vyšlo až někdy pozdě na podzim. Ani my jako MVP jsme nedostali přístup k tomu SDK dříve. Český Microsoft ani Nokia neměli velmi dlouho k zapůjčení žádné WP8 telefony (až někdy v zimě), já jsem na nový telefon v tu dobu prostě neměl (a se starým nešlo vyvíjet). Takové HTC 8X v tu dobu stálo 14 tisíc. Navíc byl přitom WP8 z uživatelského pohledu vlastně úplně stejný. Nakonec mi na chvíli zapůjčila Lumii 820 polská Nokia, ale jen asi na 2 týdny. Chtěl jsem pokračovat ve vývojářských aktivitách, ale bylo to pro mě docela těžké, nebylo ani na čem testovat, ani o čem přednášet.
Předsevzetí na 2013
Předsevzetí na 2013 jsem si ale dával velmi pozitivní :) Prodejem vlastních aplikací jsem si chtěl vydělat za rok aspoň 100 tisíc. To neměl být problém ani při studiu ve škole. Mamce jsem dovolil koupit k Vánocům Samsung Galaxy Ace 2, sobě jsem si nadělil licenci na Xamarin.Android, že si chvíli zkusím hrát s něčím novým :) Ale cílem bylo určitě pořád dotáhnout HexaLines pro Windows Phone 8. Sice jsem stále neměl telefon na testování, ani nebyla pořád hotová technologie (alternativa XNA), ale WP byla prostě moje srdcová platforma. V začátcích Windows Phone se nám tady podařilo vybudovat skvělou komunitu vývojářů i nadšených lidí okolo. Také jsem ten trh už znal, věděl, komu si napsat o recenzi apod.
2013
První větší akce v roce 2013 byl Geewa hackathon. S bráchou a se dvěma kamarády jsme se hecli a zkusili za velmi krátký čas udělat hru Star Jumper. Primárně jsme ji tvořili pro Windows Phone 7, ale už jsme měli naše knihovny připravené i pro Android. Zajímavé, že kvůli nepodpoře XNA bylo pro nás hru jednodušší přeportovat tam, než na WP8. Pro WP jsme ji nakonec vydali, i když se nám teda prodávala ještě míň, než všechny ostatní hry :) Ale zase to byla zkušenost. Pro Android jsme ji zatím nevydávali.
MVP Summit
Druhá velká akce byla začátkem března, onen MVP Summit v USA. To byl pro mě zatím nejúžasnější zážitek všech dob, podíval jsem se do Redmondu, i potom na Floridu. Psal jsem o tom docela podrobně na blog. Sice jsem se z tohohle výletu finančně oklepával ještě v létě, ale poznal jsem mnoho zajímavých míst a opravdu hodně toho zažil.
Na druhou stranu měl MVP Summit ale jednu velmi silnou pachuť, kvůli čemu jsem tam málem ani nejel… Dva týdny před odjezdem, kdy už jsem si koupil letenky, nám oznámili, že XNA Framework se opravdu ruší, vývojový tým už dávno neexistuje a na Summitu pro naši specializaci nebudou žádné přednášky. Navíc vůči nám vedli komunikaci dost nevhodně, že prý DirectX už je dostatečně vyspělá technologie, nepotřebuje od nás další propagaci... Naše XNA specializace se ruší (půl roku poté, co jsem se stal MVP). A na summitu nás na přednášky o WP8 nebo Windows 8 nepustí, protože jsme prý jiná specializace (i když vždy bylo XNA a WP společně)… A kdybychom se chtěli stát MVP přes Windows Phone, tak to už nejde, těch lidí je prý už hodně. No, to byl ten čas, kdy jsem stál před zavřenými dveřmi přednáškové místnosti… A přímo v Redmondu/Bellevue si nakonec koupil iPad mini.
Jaro 2013
V tu dobu jsem připravoval projekt vyvojher.cz, kam jsem chtěl psát články; ten jsem poslal k ledu. Vlastně jsem pak dlouho nedělal ani přednášky, až v létě na mDevCampu o vývoji v MonoGame. Seriál o vývoji her na SmartManii jsem pozastavil. Chtěl jsem dělat i nějaká placená školení, ale o XNA nebo WP neměl prakticky nikdo zájem. V tu dobu nebyla moc silná ani poptávka po WP vývojářích, tak to bylo takové komplikované.
Zaměřil jsem se víc na vlastní programování, dokončil jsem HexaLines pro WP8 (jen za pomoci emulátoru). Sázka na tuhle hru ale docela vyšla, během pár měsíců vyskočil celkový výdělek na několik desítek tisíc Kč, drželi jsme se v Top 5 her. Od českého Microsoftu jsem také za tuhle hru dokonce dostal v létě Windows Phone 8 telefon :) I když to už jsem měl koupený iPod Touch a rozběhané HexaLines na iOS… Byl jsem v kontaktu s lidmi z Geewa, kde jsme HexaLines probírali. Nakonec jsme se dohodli, že bych tam měl dodělat ještě lepší ovládání a další funkce, než ji vydám na dalších platformách.
A hodně jsem se těšil na léto, až budu mít konečně zase volno na projekty. Určitě jsem chtěl do podzimu dokončit novou verzi HexaLines a Handwrite Notes pro iOS. Škola mě tenhle semestr moc nenaplňovala, spíš jen zdržovala. Byly tam zbytečně moc obecné předměty, nebo věci z 3D grafiky; ta mě nakonec vlastně až tolik nebavila. Ale dobře jsem si zase procvičil C++ a základy OpenGL.
Easy Phone
Další zvrat přišel někdy v květnu, kdy jsem měl asi půlhodinový hovor s kamarádem, co pracuje v českém zastoupení jednoho mobilního výrobce. Během toho jsem připálil na plotně jídlo, že jsme museli větrat celý byt :) Nabídl dost zajímavý projekt pro Android, se zajímavou možností další spolupráce. Já chtěl v tu dobu sice hlavně pracovat na dokončení těch HexaLines… Ale tohle znělo prostě dobře. Postupně jsem se do toho opravdu nadchnul. Viděl jsem tam zajímavé řešení ohledně UI, použitelnosti, testování… Klidně předběhnu – ano, nakonec se z toho vyklubal projekt Easy Phone. A asi mě lákalo i to, že zkusím ještě jinou platformu. Telefon s WP8 jsem v tu dobu pořád neměl. I když jsem ho vyhrál v té soutěži, čekal jsem na jeho dodání víc jak měsíc (tedy znovu nedávalo smysl, abych si ho kupoval ;)
Prototyp Easy Phone jsem měl hotový celkem za chvíli. Dělal jsem ho v MonoGame, protože jsem měl připravených už plno UI komponent, stačilo to tam pro ukázku naházet. Jenže pak se mi nechtělo ten prototyp zahodit, rozhodl jsem se ho rozšířit na finální aplikaci… To ale dost bolelo, musel jsem přepisovat vlastně celé vykreslování, nakonec se to docela natáhlo. Dost mi zabralo, abych vyřešil dobrý běh na všech rozlišeních.
Android API se ukázalo také jako hodně nezvyklé a nevyzpytatelné, každá drobnost se tam musela ladit opravdu dlouho. Asi v půlce prázdnin bylo sice už jasné, že původní dohoda asi padne, protože mi dokončení prostě trvá moc dlouho… Ale rozhodl jsem se jít do tohohle projektu naplno, převzít ho úplně “pod svá křídla” a zkusit co nejlépe dokončit. Kamarádovi musím ještě jednou opravdu hodně poděkovat, že nebyl problém mi dlouhodobě zapůjčit klidně několik telefonů na testování, poskytnout další podporu a rady.
Podzimní aktivity
Zimní semestr jsem si přeskládal, abych tam neměl skoro žádné hardcore grafické předměty, ale naopak abych se dozvěděl co nejvíce o návrhu uživatelských a mobilních rozhraní, testování, psychologii v HCI apod. Skoro na všechny předměty jsem pak nějak udal tenhle projekt a musím říct, že mě to ve škole hodně bavilo a strašně moc mi to dalo! Nakonec budu mít výzkum kolem Easy Phone jako svoji diplomku. Dělám rozhovory a testuji aplikaci s důchodci, je to docela legrace :)
Mimo to jsem se ale zase vrátil k psaní článků a přednášení. Za články na Nokia wiki o realtime zpracování obrazu na Windows Phone a o řešení rozlišení v MonoGame jsem vyhrál další dva mobily. Na MS Festu a GDS jsem měl přednášky o MonoGame a o fotografických API pro Windows Phone. Za pomoci českého Microsoftu se nám letos podařilo uspořádat konferenci nejen v Praze, ale i v Brně a v Ostravě. Dokonce jsem měl i jednu přednášku na Android dev meetupu, kde jsem javistům ukazoval výhody C# :) Docela zábava. Přes prázdniny jsem také dělal několik zakázek pro další firmy, např. 3D vizualizaci obchodního centra, nebo jednu 2D hru.
Vyhlídky na další rok
Teď mám zase konec zimního semestru, takže plno úkolů do školy, blázinec s odevzdáváním projektů a učením se na zkoušky. Vlastně bych vůbec neměl teď tohle psát, ani řešit Silvestr, protože už mám zase časový skluz a pozítří se z toho zblázním… Těším se, až tohle bude za mnou. V letním semestru bych měl mít už méně předmětů, prakticky jen tu diplomku. Uvidíme. Rád bych Easy Phone vydal co nejdříve a udělal mu velkou reklamu. Když to půjde dobře, další bych chtěl upravit Handwrite Notes pro Windows Phone 8, doplnit tam nějaké další funkce a vydat ji jakou novou aplikaci, zpoplatněnou zdarma (+ in-app). Věřím, že Windows Phone už znovu dost ožívá, zastoupení má už docela velké. Tenhle obchodní model tam navíc teď dobře funguje, konkurence není velká, mohlo by se to dobře rozjet.
A další bude samozřejmě dokončení HexaLines a dalších her na ostatní platformy :) Jenom androidích telefonů mám teď doma na stole asi šest. Tolik práce s portováním těch her by snad už nemělo být, díky MonoGame. Hlavně je dokončit a dotáhnout… I když uvidím. Možná s Easy Phone budu mít po vydání ještě více starostí, než si dokážu představit :) Snad to všechno půjde dobře.
Rád bych udělal v létě státnice v normálním termínu. Zkusil jsem také poslat přihlášky na letní internship do několika amerických firem, to by bylo úžasné, kdyby něco z toho vyšlo! No a pak uvidím… Zatím pořád věřím, že s mými rozpracovanými projekty mi to bude dobře vycházet, až všechno bude na marketu. A když to bude trochu drhnout, zase si mezi to přidám nějakou zakázku, ty jsou vždy na jistotu. Živit rodinu ještě nemusím. Ale uvidíme… No, třeba mě nakonec zaujme nějaká firma a tam normálně nastoupím jako programátor. Prostě kdo ví, jak to bude vypadat za rok :)