C# jak ho možná ještě neznáte – 1. díl

Ondřej Janáček       27.04.2014       C#       11773 zobrazení

V C# programuji už poměrně dlouho, ale občas stejně narazím na něco, co mě dokáže překvapit. Kolik z následujících překvapí Vás?

Null-Coalescing operátor

Jistě už jste viděli takovýto kód

public static string DefaultIfNull(string value, string defaultValue)
{
    return value ?? defaultValue;
} 

což je významem stejné jako

return value == null ? defaultValue : value;

nebo

if (value == null)
    return defaultValue;
return value;

Věděli jste ale, že i tento operátor je možné řetězit?

return value ?? value1 ?? value2 ?? defaultValue;

Using Type

Občas se stane, že se potkají dva typy, které se jmenují naprosto stejně a liší se pouze namespacem. Potřebujete-li je použít oba ve stejném .cs souboru, pravděpodobně uvádíte jejich celé jméno

using Library1;
using Library2;

class Test
{
    void Method()
    {
        Library1.TypeName variable1 = new Library1.TypeName();    
        Library2.TypeName variable2 = new Library2.TypeName();
    }
}

Možná, že zrovna ani nepotřebujete používat oba typy zároveň, jen prostě potřebujete mít obě knihovny “importované” a pak Vám kompilátor hlásí nejednoznačnost typu. Pomoci si můžete usingem.

using Library1;
using Library2;
using TypeName = Library1.TypeName;

Dokonce si jej můžete i jinak pojmenovat a používat s novým jménem.

using Library1;
using Library2;
using NewTypeName = Library1.TypeName;

Čímž se dostávám k tomu, proč je to tak užitečné. Nestává se mi to moc často, ale když už potřebuji pracovat s něčím takovým

List<Dictionary<string, Dictionary<string, int>>>

pak jsem pravděpodobně špatně navrhnul strukturu dat, možná je málo zapouzdřil, a měl bych to napravit. Nicméně, nic Vám nebrání definovat

// kód se nezobrazoval bez komentáře
using MyCoolType = List<Dictionary<string, Dictionary<string, int>>>;
// kód se nezobrazoval bez komentáře

a usnadnit si trochu život. Souhlasím, při code review bych to potkávat asi nechtěl, ale je fajn vědět, že to lze.

Implicitní hodnota typu

Chcete-li explicitně vyjádřit, že proměnná typu A má mít na začátku implicitní hodnotu typu A, lze použít

T value = default(T);

bez znalosti, jaká že ta implicitná hodnota vlastně je. Za T si dosaďte libovolný typ, nebo ponechte takto pro účely generické třídy/metody.

Sdílená pamět třídních proměnných

Toto je opravdu jen pro zajímavost, v kódu to snad nepotkáte a nebylo by dobré to ani používat pro všední účely.

[StructLayout(LayoutKind.Explicit)]
public class A
{
    [FieldOffset(0)]
    public int One;

    [FieldOffset(1)]
    public int Two;

    [FieldOffset(0)]
    public int Three;
}

A a = new A { Three = 20 };
Console.WriteLine("{0}, {1}, {2}", a.One, a.Two, a.Three);

// výstup
20, 0, 20

Verbatim String

Použitím @ před řetězcem řeknete kompilátoru, aby kompletně zachoval formát řetězce.

string s = @"foo
             baz
             bar";

// výstup po výpisu do konzole
foo
                         baz
                         bar

To ale není vše. Už jste si určitě zkusili, že prostě nevytvoříte proměnnou s názvem object, že?

string object = "muj objekt";

Tak pomocí zavináče můžete!

string @object = "muj objekt";
Console.WriteLine(@object);

 

hodnocení článku

0       Hodnotit mohou jen registrované uživatelé.

 

Nový příspěvek

 

Příspěvky zaslané pod tento článek se neobjeví hned, ale až po schválení administrátorem.

Zajímavé

Některé jsou užitečné, díky.

nahlásit spamnahlásit spam -1 / 1 odpovědětodpovědět

[StructLayout(LayoutKind.Explicit)]

Někdy se ale velmi hodí, je to rychlé, např.:

[StructLayout(LayoutKind.Explicit)]
struct uINTtoBYTE	// struktura pro prevod mezi uint a 4*byte (neco jako union v C)
        {
            [FieldOffset(0)]
            public byte b0;  // tady nasazim postupne 4 byty
            [FieldOffset(1)]
            public byte b1;
            [FieldOffset(2)]
            public byte b2;
            [FieldOffset(3)]
            public byte b3;
            [FieldOffset(0)]
            public uint ui; // a "vyberu" si uint (unsinged 32-bit)
        }
nahlásit spamnahlásit spam -1 / 1 odpovědětodpovědět

Je to jistě zajímavé řešení, ale raději bych tento konkrétní případ řešil funkcí.

nahlásit spamnahlásit spam -1 / 1 odpovědětodpovědět
                       
Nadpis:
Antispam: Komu se občas házejí perly?
Příspěvek bude publikován pod identitou   anonym.

Nyní zakládáte pod článkem nové diskusní vlákno.
Pokud chcete reagovat na jiný příspěvek, klikněte na tlačítko "Odpovědět" u některého diskusního příspěvku.

Nyní odpovídáte na příspěvek pod článkem. Nebo chcete raději založit nové vlákno?

 

  • Administrátoři si vyhrazují právo komentáře upravovat či mazat bez udání důvodu.
    Mazány budou zejména komentáře obsahující vulgarity nebo porušující pravidla publikování.
  • Pokud nejste zaregistrováni, Vaše IP adresa bude zveřejněna. Pokud s tímto nesouhlasíte, příspěvek neodesílejte.

Příspěvky zaslané pod tento článek se neobjeví hned, ale až po schválení administrátorem.

přihlásit pomocí externího účtu

přihlásit pomocí jména a hesla

Uživatel:
Heslo:

zapomenuté heslo

 

založit nový uživatelský účet

zaregistrujte se

 
zavřít

Nahlásit spam

Opravdu chcete tento příspěvek nahlásit pro porušování pravidel fóra?

Nahlásit Zrušit

Chyba

zavřít

feedback